Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday 31 December 2011

KUATKAN IMANMU ......

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda:"Neraka dilingkari oleh hal-hal yang menarik hawa nafsu sedangkan syurga dilingkari oleh hal-hal yang tidak disenangi.”
(Hadis Riwayat al-Bukhari)

Berdasarkan hadis si atas terdapat dua perkara penting yang perlu difahami oleh orang-orang mukmin iaitu :

Pertama : Neraka dilingkari oleh hal-hal yang menarik hawa nafsu.

Kedua : Syurga dilingkari oleh hal-hal yang tidak disenangi.

Huraiannya :

Pertama : Neraka dilingkari oleh hal-hal yang menarik hawa nafsu.

Nabi Musa a.s. pernah bertanya kepada Allah SWT. yang bermaksud :
"Ya Rabbi, bagaimanakah saya akan mengetahui samaada seseorang itu Kamu cintai dan reda ataupun kamu benci dan murka?".

Jawab Allah s.w.t. yang bermaksud :
"Bila sahaja Aku cinta dan reda kepada seseorang maka Aku permudahkan baginya untuk berzikir kepada-Ku dan Aku pelihara dirinya daripada melakukan perkara-perkara yang haram, sebaliknya bila Aku benci dan murka kepada seseorang maka akan Ku lalaikan ia daripada memperingati-Ku dan Aku biarkan ia dikuasai oleh hawa nafsunya supaya terjerumus melakukan perkara-perkara yang haram sehinggalah ia layak menerima seksaan dan balasan-Ku".

Nafsu manusia sentiasa mendorong mereka melakukan perbuatan dan pekerjaan yang bertentangan dengan kehendak Allah SWT, meninggalkan suruhan-Nya dan melaksanakan larangan-Nya. Contoh perbuatan-perbuatan yang disukai oleh hawa nafsu adalah minum arak, berzina, ambil riba, berhibur, berjudi, ambil rasuah, membuat fitnah, mengumpat, mengadu domba dan menzalimi manusia. Semua perbuatan ini menuju ke neraka.

Nafsu juga suka meninggalkan kewajipan kepada Allah SWT seperti meninggalkan solat, puasa, zakat, meninggalkan jihad dan berdakwah dijalan Allah SWT.

1. Nafsu sentiasa mendorong kepada kejahatan.

Setiap orang mempunyai potensi menjadi baik, tapi nafsu sangat bencikan kebaikan. Sebaliknya apa saja sifat buruk serta perbuatan jahat cukup serasi dengan nafsu.Oleh itu, usaha membina sikap yang baik sering memerlukan kesungguhan yang kental. Contohnya, sangat payah menahan marah dan bersifat sabar, memaafkan kesalahan orang lain, bersangka baik, tidak berdendam dan tidak iri hati. Ia sukar kerana ada saja bisikan berlawanan yang datang dari nafsu.

2.Nafsu hanya mahu kesenangan dan kelazatan.

Nafsu suka kepada kesenangan, kemewahan, bermalas-malas dan bersedap-sedap. Dengan itu nafsu tidak memujuk hati menempuh untuk jalan ke syurga kerana jalannya penuh dengan susah payah. Kerana jalan ke Neraka penuh dengan hal-hal yang bersenangan dan keseronokan.

3.Nafsu tidak takut pada neraka.

Nafsu tidak akan berjaya ditundukkan sekadar dengan ancaman seksa neraka. Ia mesti juga sentiasa diperingatkan bertalu-talu tentang kebenaran janji syurga.

4.Nafsu tidak pernah puas.

Sudah menjadi tabiat nafsu, kehendaknya tidak akan habis. Dapat sejengkal hendak sehasta. Dapat sehasta hendak sedepa. Bila kehendak nafsu dituruti, kita akan diperhambakannya. Kecuali kita menyedari hakikat yang berlaku dan berani mengatakan 'tidak' kepada desakan nafsu.

Begitulah ragam hawa nafsu yang sentiasa menanti peluang dari kelemahan iman. Justeru itu, apabila berlaku kecuaian dalam beribadat, kembalilah kepada Allah SWT dengan bertaubat dan beristighfar. Ingatlah Allah SWT tidak akan membiarkan kamu tenggelam dalam perdayaan hawa nafsu selagi kamu benar-benar mengharap rahmat-Nya. Jika nafsu dituruti ianya akan membawa kepada neraka.

Firman Allah SWT maksudnya : "Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik."(Surah al-Maaidah ayat 49)

Firman Allah SWT maksudnya : "Dan Allah hendak (membersihkan kamu dari dosa dengan) menerima taubat kamu, sedang orang-orang (yang fasik) yang menurut keinginan hawa nafsu (yang diharamkan oleh Allah itu) hendak mendorong kamu supaya kamu menyeleweng (dari kebenaran) dengan penyelewengan yang besar bahayanya." (Surah an-Nisaa ayat 27)

Kedua : Syurga dilingkari oleh hal-hal yang tidak disenangi.

Untuk memasuki syurga Allah SWT perlu kepada pengorbanan dan menentang kehendak hawa nafsu.

Pertentangan di antara kebenaran dan kebatilan sebenarnya adalah satu sunnah di dalam kehidupan manusia. Setiap perkara yang menjurus kepada nafsu sentiasa mendorong manusia untuk melakukannya sedangkan perkara yang mengajak kepada syurga sentiasa ada halangan dan rintangannya. Itulah yang dinamakan cabaran iman.

Allah SWT memberi khabar gembira terhadap orang-orang yang sanggup mengorbankan gelora hawa nafsunya demi untuk berbakti di jalan Allah SWT bahawa mereka nanti akan diberi ganjaran syurga yang penuh dengan kemewahan dan kenikmatan.

Kekuatan iman itu akan tetap terpelihara dengan sebaik-baiknya apabila wujudnya nilai-nilai istiqamah di dalam hati dan sabar adalah kunci kekuatan tersebut. Ia menjadikan manusia dapat bertahan daripada dipengaruhi oleh sebarang hasutan yang menarik diri mereka kepada neraka.atau dengan lain perkataan kesabaran itu merupakan ubat yang paling pahit tetapi paling mujarrab untuk seseorang itu sampai ke syurga.

Firman Allah SWT yang bermaksud : “Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal soleh dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Tuhannya.” (Surah al-Kahfi ayat 110)

Firman Allah SWT yang bermaksud : ‘’Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga maka sungguh ia telah beruntung.'’ (Surah Ali-Imran ayat 185)

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : ‘’Tidak seorang jua pun di antara kamu melainkan tempatnya telah ditentukan Allah di syurga atau di neraka. Maka bertanya seorang sahabat, ‘’Ya Rasulullah ! Kalau begitu apakah tidak lebih baik kita diam saja menunggu suratan takdir nasib kita tanpa beramal.'’

Jawab baginda : "Orang yang telah ditetapkan Allah menjadi orang bahagia, adalah kerana ia beramal dengan amalan orang yang berbahagia, dan orang yang telah ditetapkan Allah menjadi orang yang celaka adalah kerana ia beramal dengan amalan orang celaka. Kerana itu beramallah ! Semua sarana telah disediakan.

Ada pun orang-orang bahagia, mereka dimudahkan untuk mengamalkan amalan-amalan orang berbahagia. Dan orang-orang celaka, mereka dimudahkan untuk beramal dengan amalan orang-orang celaka.

Kemudian baginda SAW membaca ayat (al-Quran maksudnya): ‘’Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertakwa, dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (syurga), maka Kami kelak akan menyiapkan baginya jalan yang mudah. Dan adapun orang-orang yang bakhil dan merasa dirinya cukup, serta mendustakan pahala yang terbaik, maka kelak Kami akan menyiapkan baginya (jalan) yang sukar.'’ (Surah al-Lail ayat 5-10)'’
(Hadis Riwayat Muslim.)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita menjauhkan diri kita daripada hawa nafsu dan amalan-amalan yang boleh memasukkan kita kedalam neraka, dan beramallah dengan istiqamah segala jalan-jalan dan amalan-amalan yang akan membawa kita ke syurga. Kita diberi peluang untuk memilihnya, oleh itu "tepuk dada tanya iman kita" itulah jawapan yang sebenarnya.

No comments:

Post a Comment